Strona główna » Zdrowie » Jak obniżyć cholesterol domowymi sposobami?

Jak obniżyć cholesterol domowymi sposobami?

Jak obniżyć cholesterol domowymi sposobami?

Wysoki poziom cholesterolu naraża Cię na ryzyko rozwoju choroby serca. Jeśli Twój cholesterol LDL wynosi powyżej 130 mg/dl, a HDL poniżej 40 mg/dl, czas podjąć działania w celu obniżenia jego poziomu. Wysoki cholesterol to połączenie dwóch różnych rodzajów tłuszczu: LDL i HDL. Twój organizm wykorzystuje je między innymi do pozyskiwania energii i budowy komórek. Spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości jednego z tych tłuszczów podnosi ich poziom w organizmie. Musimy więc dbać o ich obniżenie, gdyż ma to znaczące korzyści dla zdrowia. Może zmniejszyć ryzyko chorób serca i udarów mózgu. Oto 6 sposobów, dzięki którym możesz obniżyć poziom cholesterolu naturalnie w domu.

Ćwicz regularnie

Aktywność fizyczna obniża poziom cholesterolu poprzez zwiększenie metabolizmu, co oznacza, że Twój organizm pracuje wydajniej, aby rozbić tłuszcze. Zwiększa również tempo, w jakim Twój organizm produkuje HDL, który jest znany jako „dobry” cholesterol. Wysoki cholesterol jest wynikiem posiadania zbyt dużej ilości LDL w organizmie. Regularne ćwiczenia mogą pomóc obniżyć go poprzez zwiększenie „dobrego” cholesterolu i obniżenie „złego”. Niektóre badania wykazały, że korzyści z ćwiczeń są widoczne na poziomie genetycznym, więc mogą one być w stanie obniżyć poziom cholesterolu, nawet jeśli masz genetyczną predyspozycję do wysokiego poziomu cholesterolu. Idealnie byłoby, gdybyś dążył do uzyskania 150 minut ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności tygodniowo.

Spożywaj więcej rozpuszczalnego błonnika

Dieta bogata w rozpuszczalny błonnik może obniżyć cholesterol o 7-10%. Rozpuszczalny błonnik to rodzaj błonnika znajdujący się w takich produktach jak owies, fasola, jabłka i owoce cytrusowe. To dlatego, że wiąże się on z cholesterolem w przewodzie pokarmowym i pomaga usunąć go z organizmu. Zalecane dzienne spożycie błonnika rozpuszczalnego wynosi 7-10 gramów. Najlepszym sposobem na zwiększenie spożycia tego produktu jest dodanie do swojej diety owsa, fasoli lub psyllium. Możesz również jeść więcej jabłek, owoców cytrusowych i marchwi, ponieważ one również zawierają błonnik rozpuszczalny. Dobrą zasadą jest spożywanie co najmniej 3 porcji owoców i warzyw każdego dnia. Dzięki temu szybko osiągniesz dzienne jego zapotrzebowanie. Ponadto owoce i warzywa są pełne przeciwutleniaczy, które pomagają zmniejszyć stres oksydacyjny w organizmie i mogą pomóc w zapobieganiu chorobom serca.

Spożywaj więcej pokarmów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3

Dieta bogata w kwasy tłuszczowe omega-3 może obniżyć cholesterol o 5-10%. Źródłem tych kwasów są ryby, nasiona lnu, orzechy włoskie i nasiona konopi. Nasiona lnu są jednym z niewielu spożywczych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3. Możesz dodawać je do smoothie lub sałatek lub zmielić je i posypać nimi płatki śniadaniowe. Zmielone nasiona możesz znaleźć w większości supermarketów. Jeśli nie lubisz ich smaku, możesz je również dostać w kapsułkach. Warto dodać ryby do swojej diety, takie jak łosoś i tuńczyk oraz orzechy włoskie i nasiona konopi do sałatek i innych potraw.

Unikaj tłuszczów trans

Tłuszcze trans podnoszą cholesterol o 15-20% i zwiększają ryzyko rozwoju chorób serca. Często znajdują się w smażonych potrawach, takich jak pączki i chipsy. Można je również znaleźć w przetworzonej żywności np. ciasteczka, krakersy i wypieki. Najlepszym sposobem na uniknięcie tłuszczów trans jest czytanie faktów żywieniowych na etykietach żywności. Czytając fakty żywieniowe na etykietach żywności i unikając pewnych pokarmów, można łatwo zmniejszyć spożycie tłuszczów trans.

Podsumowanie

Wysoki cholesterol jest czynnikiem ryzyka chorób serca, więc ważne jest, aby podjąć odpowiednie działania w celu obniżenia poziomu cholesterolu. Zdrowa dieta i regularne ćwiczenia mogą pomóc obniżyć poziom cholesterolu nawet o 10%. Możesz również zwiększyć spożycie błonnika rozpuszczalnego, ryb i orzechów włoskich, aby obniżyć poziom cholesterolu o 5-10%. Unikanie tłuszczów trans może również obniżyć poziom cholesterolu o kolejne 10%. Stosując się do tych wskazówek, możesz obniżyć swój cholesterol i zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób serca.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane artykuły

Czy pić wodę przed USG jamy brzusznej?

Czy pić wodę przed USG jamy brzusznej?

Picie wody przed USG jamy brzusznej jest powszechnie stosowaną praktyką i wiele osób wierzy, że może to poprawić jakość uzyskanych obrazów. Dzieje...