Strona główna » Zdrowie » Ciągła ochota na słodycze – przyczyny

Ciągła ochota na słodycze – przyczyny

Ciągła ochota na słodycze – przyczyny

Istnieją różne rodzaje pragnień, których można doświadczyć. Niektórzy mogą mieć nagłą ochotę na czekoladę, lody i ciastka. Inni z kolei niepohamowaną chęć na słone przekąski i chipsy. Większość ludzi przechodzi przez fazę, w której mają niekończące się pragnienie cukru i słodkich rzeczy. Dzieje się tak dlatego, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), około 25% światowej populacji spożywa więcej niż 10% swoich całkowitych dziennych kalorii z cukrów. W takich przypadkach ciężko jest pokonać nienasycone pragnienie słodkich pokarmów. Te zachcianki pojawiają się, gdy dochodzi do spadku poziomu cukru we krwi lub leptyny w organizmie, która jest hormonem odpowiedzialnym za sygnalizowanie sytości.

Łaknienie cukru

Zachcianki cukrowe pojawiają się zwykle wtedy, gdy organizm produkuje więcej insuliny niż potrzebuje do przetworzenia glukozy w krwi. Jest to zjawisko fizjologiczne, które może być związane z brakiem równowagi w poziomie glukozy we krwi i hormonów. Łaknienie cukru może być poważnym problemem, zwłaszcza jeśli trwa długo. Ważne jest, aby zauważyć takie oznaki i zająć się nimi natychmiast. W przeciwnym razie, głód cukru może szybko wymknąć się spod kontroli i spowodować spożywanie znacznie większej ilości cukru niż naprawdę potrzebujesz – a to może być szkodliwe w dłuższej perspektywie.

Czytaj także: Prawidłowy poziom cukru u 65 latka

Domowe sposoby na pokonanie apetytu na słodycze

Pierwszym krokiem do poradzenia sobie z zachciankami cukrowymi jest zrozumienie, dlaczego one występują. Istnieje kilka czynników, które mogą być odpowiedzialne za początek głodu cukrowego, w tym:

  • Spadek poziomu cukru we krwi: Jest to najczęstszy czynnik stojący za zachciankami cukrowymi. Jeśli twój cukier we krwi spadnie, twoje ciało wyśle ci sygnał, że ma ochotę na coś słodkiego.
  • Spadek poziomu leptyny: Jak wynika z badań, niski poziom leptyny może również wpływać na nagłą chęć spożycia cukrów. Leptyna jest hormonem regulującym głód.
  • Uwarunkowania społeczne: Wiele osób zostało uwarunkowanych, aby wierzyć, że cukier jest częścią każdego posiłku i przekąski. W związku z tym prawie przy każdym posiłku mają ochotę na coś słodkiego
  • Stres: Zachcianka na cukier może być również spowodowana przez stres. Kiedy jesteś zestresowany, twoje ciało uwalnia pewne hormony, które zwiększają twoje pragnienie na słodkie.
  • Niedobory żywieniowe: Zachcianki na słodycze mogą być również wynikiem niedoborów żywieniowych. Na przykład niski poziom magnezu, wapnia i żelaza.
  • Ignorowanie swojego prawdziwego głodu: Czasami zachcianki wynikają z tego, że jesteś naprawdę głodny i nie zjadłeś wystarczająco dużo.

Żywność, która może pomóc pokonać ochotę na słodycze

Istnieje kilka pokarmów, które możesz spożywać, aby pokonać głód cukru, w tym:

  • Ciemna czekolada: Ciemna czekolada ma wysokie stężenie flawonoidów, które okazały się mieć właściwości antyoksydacyjne. Mogą one pomóc zmniejszyć pragnienia cukru poprzez stymulację uwalniania niektórych hormonów.
  • Migdały: Migdały są doskonałym źródłem magnezu i wapnia, z których oba wpływają na zmniejszanie pragnienia cukru.
  • Płatki owsiane: Płatki owsiane to węglowodany złożone, które mają niski indeks glikemiczny. To sprawia, że jest to idealne jedzenie dla tych, którzy szukają przekąski na zagryzienie chęci na cukier.
  • Jabłka: Jabłka mają niski indeks glikemiczny i wysoką zawartość błonnika. Obie te właściwości sprawiają, że są jednym z najlepszych pokarmów do pokonania łaknienia na cukier.

Zdrowe nawyki żywieniowe zapobiegające napadom ochoty na słodkie

Jeśli chcesz zapobiec zachciankom na cukier, to będziesz musiał utrzymać zdrową dietę i styl życia. Upewnij się, że spożywasz posiłki bogate w błonnik i produkty pełnoziarniste. Zadbaj by miały one wystarczająco dużo białka. Dbaj również o to by pić dużo wody. Ćwicz regularnie i spędzaj trochę czasu na świeżym powietrzu. Staraj się utrzymać poziom stresu na wodzy i znajdź czas na relaks. Możesz również spróbować użyć suplementów, aby poradzić sobie z apetytem na słodkie. Najlepsze suplementy do walki z zachciankami obejmują kofeinę, ekstrakt z zielonej herbaty, L-tyrozynę, 5-HTP, DLPA, witaminy z grupy B i witaminę C.

Podsumowanie

Zachcianki cukrowe nie są niczyim przyjacielem, zwłaszcza gdy próbujesz jeść lepiej lub schudnąć. Jednak nie musi to być walka. Dzięki tym wskazówkom i domowym sposobom na pokonanie głodu cukrowego, możesz łatwo je pokonać i być na drodze do zdrowszego stylu życia. Teraz, gdy znasz przyczyny napadów łaknienia na słodkie i najlepsze sposoby radzenia sobie z nimi, nie musisz być już na łasce tych zachcianek. Możesz łatwo je pokonać, stosując się do tych wskazówek i środków domowych.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane artykuły

Czy pić wodę przed USG jamy brzusznej?

Czy pić wodę przed USG jamy brzusznej?

Picie wody przed USG jamy brzusznej jest powszechnie stosowaną praktyką i wiele osób wierzy, że może to poprawić jakość uzyskanych obrazów. Dzieje...